Да се каже, че за празника Успение на Пресвета Богородица е писано много - означава нищо да не се каже. И все пак, за предшестващия празника пост все още е писано твърде малко.
Всеки православен християнин е наясно и в общи линии знае нещо за постите преди Пасха и Рождество Христово. В същото време обаче, интересно и показателно е, че знаейки за Богородичния пост, някои християни не го спазват. Като не разбират предназначението му, малко хора се замислят защо той съществува.
Като се има предвид широко разпространеното неразбиране на целите на самия пост, едно напомняне за него е винаги навреме.
Съществува представа, че ние трябва да постим, когато искаме да постигнем нещо, като че ли самият акт на постенето умиротворява Бога и виждането на нашите страдания Го заставят да изпълни исканията ни. Това е много далеч от истината.
Угоден ли е Богу постът на вярващия?
Не нашият пост е угоден на Бога, а плодовете му (при условие, че ние постим с правилното разположение на духа с милостиня и молитва, а не само да спазваме диета).
1) Ние не постим, за това да получим, което искаме, а да се подготвим да получим това, което Бог иска да ни даде.
2) Целта на поста е да заприличаме повече на Мария - сестрата на Лазар, и по-малко на сестра им Марта, която в един известен период е загрижена и обезпокоена за много неща.
3) Постът има за цел да ни доведе до съзнанието за „единого на потребу" (единственото, което ни е потребно). Той трябва да ни помогне да поставим Бог на първо място в живота си, а на второ нашите желанията, ако не и на последно.
По този начин, постът ни помага да се подготвим за това да бъдем оръдия на Божията воля: по този начин е постил и Моисей по време на бягството от Египет и на планината Синай, точно така както и нашият Господ постил в пустинята. Постът отвлича вниманието ни от самите нас и ни обръща към Бога.
4) Спазването на Богородичния пост ни помага да се уподобим на Пресвета Богородица, послушната Божия рабиня, която чула Божието слово и го съхранила по-добре от всеки друг, който и когато и да е било или да е могъл да го направи.
И така: защо ние постим преди Успение Богородично?
В сплотеното семейство новината, че майката е на смъртно легло, внезапно спира нормалния живот. Важните в друга ситуация неща (празненства, материален лукс, лични желания) стават ненужни, защото животът се съсредоточава около умиращата майка. Същото нещо се случва и в семейството на православните - новината, че нашата Майка е на смъртно легло, не може да има друг ефект различен от описания.
Църквата, посредством своята служба Параклис към Пресвета Богородица (молебен канон към Пресвета Богородица - в гръцката традиция се чете всеки ден по време на Богородичния пост), ни дава възможност да се доближим до това смъртно ложе, и да възхваляваме и облажаваме жената, която роди Бога, съсъд на нашето спасение и най-голямата застъпница пред Неговия Божествен трон.
Службата „Параклис"
Параклисът към Пресвета Богородица се състои от молитвени прошения за измолване на утеха и дръзновение. Той трябва да се чете по време на изкушение, обезсърчение (униние) или болест. Този параклис се чете по специален начин през двете седмици на Богородичния пост - от 1 до 14 август - допреди самия празник Успение Богородично или Възнасяне на небето на Пресвета Богородица.
Централната тема на тази служба е прошението: „Пресвета Богородице, спаси нас."
Ако имате проблем или нещо ви тежи на душата, ако ви е духовно тежко и не сте в мир със себе си и другите, трябва да дойдете в Църквата по време на първите петнадесет дни на август и да изпросите застъпничеството на Божията Майка. И дори ако ви е провървяло и вие сте от малкото хора в света, които са в мир със себе си и Бога, като един такъв щастлив човек трябва дойдете на тази служба и да благодарите на Бога и на Неговата преблажена майка за благословенията, които Те са подали на вас и семейството ви.
Тъй като параклисът към Божията майка се състои преди всичко от прошения за благоденствие на живите, то нека цялата Църква се моли за вас през първите петнадесет дни на месец август и особено по време на самия тъй голям празник на 15 август - Успение Богородично. Не позволявайте на леността и апатията да станат причина да пропуснете това голямо благословение и вдъхновение, което Църквата ни дарява.
Позволете на мира и светостта, които може да ви даде само Божията Майка, да влязат във вашия живот.
"Отложим все земное попечение" - да отложим всички земни грижи, и нека през тези петнадесет дни наистина да участваме с пост в молитвения живот на Църквата, така че да можем „вкусить и видеть, яко благ Господь" - да вкусим и видим, колко благ е Господ, и да можем в пълнота да изпитаме това духовно благословение, което ни дава Църквата в това свято време.
Блажени са тези, които Бог ще намери бодърстващи. Елате да се помолите на Божията Майка с нас и с Църквата и да спечелим спасение за душите ни по молитвите и застъпничеството й.
Спазване на Богородичния пост
Спазването на поста в пълния смисъл на думата: чрез въздържание от храна, лоши мисли, действия и желания му дава пълнота. Намаляването на свободното време и на другите дейности освобождава повече време за молитва и размисъл за тази, която ни е дала Христос, и е станала първа и най-голяма християнка. Когато размишляваме за нея и за несравнимия й с нищо живот, виждаме пример за християнски живот, въплъщаващ отговора на Христос към жената, която казала, че Мария е блажена, защото Го е носила в утробата си - по-скоро блажени са ония, които слушат словото Божие и го изпълняват. Мария е направила това по-добре от всеки друг.
Отец Томас Хопко казва, че тя е чула Божието Слово и го съхранила толкова добре, че от всички жени в историята, именно тя е избрана не само да чуе това Слово, но и да Го роди по плът. Така че, когато постим, съзерцавайки живота й, ние се готвим да живеем така, че да й подражаваме. Това е целта на Богородичния пост.
Когато се подготвяло вземането на небето на непорочното й тяло, апостолите като гледали ложето й, я гледали със страхопочитание. Някои от тях като съзерцавали тялото й били поразени, и апостол Петър, като се обърнал към Пресвета Богородица, силно възкликнал: "О, Дево! В теб се всели Господ - Наслаждението на бъдещия живот. Как мога да те гледам така неподвижно положена? Усърдно се моли на Твоя Син и Бог да опази невредимо твоето стадо и да го спаси!"
Бележка: Проповедта е от енорийски лист на храм "Св Йоан Кръстител",
Антиохийска православна църква
bg-patriarchia.bg
Няма коментари:
Публикуване на коментар