32
Славата на християните и днес пребивава в душите им, а при възкресението ще се открие и ще прослави телата според мярата на тяхното благочестие
В света има различни езици, защото всеки народ има свой език. А християните и днес се учат на един език и всички вземат урок от една премъдрост - от премъдростта Божия, а не от мъдростта на този свят и преходния век. И тъй като живеят сред тварите, вземайки повод във видимото, възхождат към нови небесни съзерцания, слова и тайнства. Има породи на кротки животни, като например коня и вола; и всяко има свой строеж на тялото и свой глас.
Същото виждаме и при зверовете: лъвът има свой строеж на тялото и свой глас, както и еленът. И между влечугите съществува голямо разнообразие, и при птиците има много разлики в строежа на тялото; едни са тялото и гласът на орела, а други - тялото и гласът на ястреба. Подобно нещо забелязваме в морето - много тела, неприличащи едно на друго. И на сушата има много семена, всяко от които има свой плод; има и много дървета, големи и малки. И в плодовете има големи разлики, защото всеки има свой вкус. И тревите много се различават помежду си, едни са полезни за здравето, други само изпускат благоухание. Всяко дърво отвътре ражда и своето външно одеяние - листата, цветовете и плодовете си; а също и семената вътре в себе си съдържат външната си одежда; и дори лилиите от вътрешността си раждат своя външен вид и украсяват зеленината.
2. Така ако някои от християните още тук са се сподобили да се облекат в небесно одеяние, то само пребивава в душите им. И понеже от Бог е предопределил тази твар да се разруши, небето и земята да преминат; небесното одеяние, още днес облякло и прославило душата, в какъвто вид е придобито в сърцето, в такъв ще облече в онзи ден възкръсналите тела, които ще станат голи от гроба. Явно е, че ще ги облекат в слава онзи невидим дар и небесно одеяние, които християните са получили още сега. Както овцете или камилите, още щом намерят трева, лакомо и бързо я поглъщат и се запасяват с храна, а когато са гладни, преживят от стомаха си погълнатото преди; така и онези, които още днес са грабнали небесното царство, живеейки духом, и са вкусили небесната храна, при възкресението ще бъдат покрити и всичките им членове ще бъдат съгрети от същото.
3. И както казахме за разнообразието на семената, а именно, че в една земя се посяват много семена и дават различни, неприличащи един на друг плодове; а подобно и при дърветата едни са по-големи, а други - по-малки, макар корените им еднакво да са в земята; така и небесната Църква, която е една, е неизчислима и в нея всеки по особен начин е украсен със славата на Духа. Както птиците от своето тяло произвеждат одеянието си - перата, но между тях има голяма разлика и едните летят почти до земята, а другите се носят високо във въздуха; или както небето е едно, но на него има много звезди, едни по-светли, други по-големи, а някои - по-малки, но всички се намират на небето; така и светиите са вкоренени различно на едното небе на Божеството и на невидимата земя. А по подобен начин и помислите, идващи на ум на Адам, който е един и същ, са различни, но идващият в сърцето Дух поражда един помисъл и едно сърце; защото, и долните, и горните се управляват от един Дух.
4. Какво означават животните с раздвоени копита? Понеже с раздвоени копита ходят по-лесно, те служат за първообраз на онези, които ходят право в закона. Както сянката на тялото се поражда от самото тяло, обаче на може да замени плътта в служението - не може да превърже рана, да подаде храна или да говори, но е произведение на самото тяло и отнапред показва неговото присъствие: така и старият закон е сянка на новия. Но сянката предуказвала истината, а не заменяла Духа; защото облеченият с плът Мойсей не би могъл да влезе в сърцето и да свали нечистите одежди на тъмнината, ако Духът от Духа и Огънят от Огъня не бе съкрушил силата на лукавата тъмнина. И обрезанието в сянката на закона посочва приближаващото истинско обрезание на сърцето, и очистителната вода е сянка на истината. Там се умивало тялото, а тук кръщението с огън и Дух очиства и умива осквернения ум.
5. Там свързаният с немощи иерей е влизал в Светая Светих и е принасял жертва за себе си и за народа; а тук истинският Архиерей - Христос, веднъж е влязъл в неръкотворната скиния, при горния жертвеник, и е готов да очисти и осквернената съвест на онези, които Го умоляват. Защото казва: с вас ще бъда до свършека на света (Мат. 28:20). Първосвещеникът е имал на гърдите си два скъпоценни камъка с имената на дванадесетте патриарси. Това, което е било там, е първообраз; така и Господ се облякъл с дванадесетте апостоли и ги пратил като благовестници и проповедници в целия свят. Виж как приближаващата сянка показва истината. И както тя не извършва служение и не лекува немощи, така и старият закон не е могъл да изцели душевните язви и немощи, защото не е имал живот.
6. Две съчетани лица представляват нещо съвършено; така е и с двата завета. Човек е сътворен по Божия образ и подобие и има две очи, две вежди, две ръце, два крака; и ако се случи някой да е едноок, еднорък или еднокрак, това като че е негов укор. Или както не може да лети птица с едно крило; така и човешката природа, ако оставаше гола, каквато е сама по себе си, и не бе приела в себе си съразтварянето и общението с небесната природа, не би извършвала нищо добро, на по естество би пребивавала гола и достойна за порицание заради голямата си нечистота. Защото душата е наречена храм и жилище на Бога, и царска невеста. Бог казва: ще се поселя в тях и ще ходя между тях (2 Кор. 6:16). Бог толкова е благоволил към тебе, че е слязъл от светите небеса, приел е върху Себе Си твоето разумно естество и земната плът е съразтворил със Своя Божествен Дух, та и ти, който си прах и пепел, да приемеш в себе си небесната душа. И когато душата ти бъде в общение с Духа и небесната душа влезе в твоята, ти ставаш съвършен човек в Бога, наследник и син.
7. Но както нито горното, нито долното битие не вместват в себе си Божието величие и Божията непостижимост; така и обратното - и Божието унижение, това, как Бог принизява Себе Си заедно с унижените и малките, не могат да постигнат нито горните, нито земните светове. Защото и величието, и унижението Божие са непостижими. и когато по Божието домостроителство пребиваваш в скърби, страдания и язви, онова, което смяташ за противно на себе си, служи в полза на твоята душа. Ако искаш да пребиваваш и да богатееш в света, връхлитат те всякакви нещастия и ти започваш да размишляваш в себе си: "В света съм нещастен, ще се отрека от него и ще служа на Бога." И когато достигнеш до тази мисъл, чуваш заповедта, която гласи: иди, и продай имота си (Мат. 19:21), възневиди плътското общение и служи на Бога. Тогава започваш да благодариш за своето нещастие в света, за това, че по този повод се оказваш послушен на Христовата заповед. Накрая, ако си изменил отчасти мисълта си - по отношение към видимото, и си се оттеглил от света и от плътското общение; трябва също да се промениш и в ума си, като промениш плътското мъдруване в небесно. Тогава започваш да разсъждаваш за онази чута от тебе заповед и още нямаш покой, а само приемаш грижата и труда да придобиеш това, за което си слушал.
8. Когато мислиш, че с отричането то света си изпълнил всичко, Господ обръща към тебе словото Си: "Защо се хвалиш? Не са ли от Мен създадени тялото и душата ти? Ти какво си направил?" И душата се изповядва на Господа и започва да Го моли: "Всичко е Твое; Твой е домът, в който живея, и дрехите ви на Теб принадлежат. Ти ме храниш, Ти ми подаваш всичко необходимо." Тогава Господ отговаря: "Давам ти милост, този имот е твоя собственост и тази добра воля също е твоя собственост. Заради любовта ти към Мене, понеже ти Ме потърси, ето, давам ти това, което до днес не си притежавал и хората на земята нямат. Заедно с душата си приеми и Мен, Господа, та винаги да се радваш и веселиш с Мене."
9. Както жена, когато се венчава, с голяма любов принася и предава в ръцете на мъжа целия си имот и всички невестински дарове и казва: "Нямам нищо свое, моят имот става твой, даровете са твоя собственост и душата и тялото ми принадлежат на тебе"; така и целомъдрената душа е дева Господня, встъпваща в общение със Светия Господен Дух. И тъй като Господ, като е дошъл на земята, пострадал и бил разпнат; то и ти трябва да пострадаш заедно с Него. Защото, когато оставиш света и започнеш да търсиш Бога и да разсъждаваш за Него, ще трябва да се бориш със своето естество, с предишните си нрави и навика, който ти е вроден. А в борбата с този навик ще откриеш помисли, които ти се противят и се борят с ума ти; и те ще те увлекат и ще те завъртят във видимото, от което си избягал. Тогава именно ще започне борбата и битката, като изправяш помисли против помисли, ум против ум, душа против душа, дух против дух; и точно тук е вечната Душа.
10. Защото се открива някаква съкровена и тънка сила на тъмнината, пребиваваща в сърцето. И Господ е близо до душата и тялото ти, и като гледа твоята борба, влага в теб съкровени, небесни помисли и тайно започва да те успокоява. Но благодатта все още те оставя в обучение и промислително действа за теб в скърбите. И когато достигнеш успокоение, ще ти даде да Я познаеш и ще ти покаже, че за твоя полза е допускала да пребиваваш в борба. Както на богаташкия син, докато не стане мъж, му се струват тежки и учението, и раните, и ударите; така и благодатта промислително обучава, докато не достигнеш възрастта на съвършения мъж.
11. Земеделецът хвърля навред семена и лозарят иска всички лози да принасят плод, а после, когато идва със сърпа, се опечалява, ако не намира плод. Така и Господ иска словото му да бъде посято в човешките сърца. Но както земеделецът скърби за неплодородна нива, така и Господ скърби за оскъдното и непринасящо плод сърце. Както ветровете духат навсякъде, по цялата твар, и слънцето освещава цялата вселена, така и Божеството е навсякъде и навред ще Го откриеш. Ако търсиш на небесата, ще Го намериш в ангелските помисли. Ако търсиш на земята, ще Го откриеш в сърцата на човеците. Но от многото малцина се оказват благоугаждащи Му християни. Слава и великолепие на Отца и Сина и Светия Дух во веки! Амин.
Няма коментари:
Публикуване на коментар