Св. Андрей Архиепископ Кесарийски
Глава 30. И ще дам на двамата Мои свидетели, и те, облечени във вретище, ще пророкуват хиляда двеста и шейсет дена. Това са двете маслинени дървета и двата светилника, що стоят пред Бога, Господа на земята (Откр. 11:3, 4).
Много учители са мислели, че тези двама свидетели, а именно Енох и Илия, при свършека ще получат от Бога три години и половина време за пророчество, които са обозначени с хиляда двеста и шейсет дни.
С това, че са облечени във вретище, те показват, че прелъстяваните са достойни за плач и сълзи и че ще предпазват живеещите по онова време от прелъстяването на антихриста.
И ако някой иска да ги увреди, огън ще излезе из устата им и ще погълне враговете им; ако някой поиска да ги увреди, така ще трябва да бъде убит. Те имат власт да затворят небето, за да не вали дъжд в дните на тяхното пророкуване, и имат власт над водите да ги превръщат в кръв и да поразят земята с всякаква пораза, колчем поискат (ст. 5, 6).
И за да не ги побеждава, понеже лъжехристът, като такъв, който може да получи цялата дяволска сила, във всички знамения и лъжливи чудеса ще бъде най-способен от всички влъхви и заклинатели, то Бог ще въоръжи тези светии със силата на истински поличби и чудеса, за да може с помощта на истината и светлината да прогонват лъжата и мрака, и да вкарват в правия път заблудените или с поучително слово, или с наказания - със суша и огън и с помощта на стихии и други подобни, а самия виновник за заблуждението да подлагат публично на унижение, без да ги заплашва нищо нито от него, нито от някой друг до края на тяхната проповед.
И когато завършат свидетелствуването си, звярът, който излиза из бездната, ще встъпи в бой с тях, ще ги победи и ще ги убие, а труповете им ще остави по стъгдите на големия град, който духовно се нарича Содом и Египет, дето и Господ наш биде разпнат (ст. 7, 8).
След като свидетелстват против прелестта, звярът, тоест антихристът, излизайки от мрачните и дълбоки недра на земята, където е прогонен дявола, ще ги убие по Божие допущение и ще остави непогребани телата им насред самия Иерусалим, древен и разорен, в който е пострадал и Господ. В този град, мисля, той ще утвърди царството си, подобно на Давид, чийто син по плът е бил Христос, нашият истински Бог, за да доказва и с това, че е Христос, изпълняващ пророчеството, което гласи: “Ще възстановя падналата скиния Давидова, ще запълня нейните пукнатини” (Ам. 9:11), та заблуждаващите се иудеи да го отнесат към пришествието Му.
Мнозина от народите и колената, от езиците и племената, ще гледат труповете им три дена и половина и не ще оставят да бъдат положени труповете им в гробове. Жителите на земята ще се зарадват за тях и ще се развеселят; и ще си пратят дарове един другиму, понеже тия два пророка мъчиха живеещите на земята (ст. 9, 10).
Увлечени от лъжливите чудеса на антихриста и запечатали неизгладимо богопротивното му име в сърцата си, езичниците и иудеите ще попречат на погребението на светите тела и ще се зарадват на освобождението от наказания.
Глава 31. Но след трите и половина дни у тях ще влезе дух на живот от Бога и те ще се изправят на нозете си, и голям страх ще обземе ония, които ги гледат. Тогава ще чуят висок глас от небето да им казва: възлезте тука. И ще възлязат на небето в облак (ст. 11, 12).
Умъртвени за толкова дни, колкото години са пророчествали, те пак ще възстанат и ще възлязат на небето на колесницата на Владиката - на облак, всявайки ужас и страх у онези, които ги гледат.
И враговете им ще ги видят. В оня час ще стане голям трус, и десетата част на града ще падне; а от труса ще загинат седем хиляди имена човешки (ст. 12, 13).
И в този ден ще има голямо земетресение. Може би това ще се усети и физически, но в преносен смисъл под земетресение разбираме прехода на колебливото в стабилно и твърдо състояние. Падението на десетата част на града е падение в безчестие на тези, които не са се вразумили от изобличението им, а други ще се спасят: защото седем хиляди загиващи, струва ми се, означава, че седем хиляди от иудеите ще повярват на антихриста.
Глава 33. А жената побягна в пустинята, дето тя имаше приготвено място от Бога, за да я хранят там хиляда двеста и шейсет дена (12:6).
Когато действащият в антихриста дявол се въоръжи чрез него срещу Църквата, тогава избраните и върховните в нея, презрели гражданските вълнения и светските удоволствия, ще избягат от градовете, както божествения Методий, в пустинята, безплодна за всяка злоба и плодоносна за всяка добродетел, и там ще избегнат пораженията от воюващите демони и лукавите хора. Възможно е пустинята да спаси и тези, които заради напътствията на отстъпника и антихриста, ще избягат в планините, пещерите и земните пропасти. А трите години и половина, обозначавани с хиляда двеста и шейсет дни, са времето, през което ще властва отстъплението.
И змията изпусна от устата си подир жената вода като река (Откр. 12:15). Когато Църквата побегне в безводните места, непроходими за прелъстителя, тогава от устата му, тоест по негова воля, ще се излее след нея вода като река, тоест срещу нея ще излязат множество безбожници, или лукави демони, или различни изкушения, за да се опитат да я поробят. А земята, казано е, й е помогнала, възпирайки устрема на лукавите или с дължината на пътя, или с безводието и сушата на местата, поглъщайки по този начин реката от изкушения, или с мъдрото смирение на светиите, казващи от сърце “аз, който съм прах и пепел” (Бит. 18:27), разплитайки всички мрежи на дявола, както е било казано и на божествения Антоний.
И разлюти се змеят против жената и отиде да води война с останалите от семето й, които пазят Божиите заповеди и имат свидетелството на Иисуса Христа (ст. 17).
И отиде да води война с останалите. Когато най-добрите учители на Църквата и загрижените за земята се преместват в пустинята по време на бедствието, антихристът, макар че ще ги изгуби от погледа си, ще започне война срещу воините на Христос по света, за да възтържествува над тях и да ги потопи в житейските дела, като елей посипан с пепел, изсушаваща мекотата му. Но и от тях мнозина ще го победят, защото ще им помага искрената им любов към Христос.
След това застанах на морския пясък и видях да излиза от морето звяр със седем глави и десет рога; на роговете му имаше десет корони, а на главите му - богохулни имена (13:1).
Някои са мислели, че този звяр е някаква второстепенна сила на сатаната, която има власт над останалите демони, а излизащия след него от земята са смятали за антихриста. А светиите Методий и Иполит и други, са приемали истинския звяр за самия антихрист, който излиза от бушуващото и развълнувано море на този живот. Десетте рога с короните и седемте глави означават единение на дявола с антихриста, а също и разцепването в последно време на земното царство на десет, а седмото царство съответства на този свят, измервано със седем дни и разделено на седем части. Заради това е и наречен княз на този век действащия в него сатана. Богохулните имена са на главите му, тоест неговите помощници. Защото те не са спирали да хулят Христа от самото началото, та до появяването на великия и преблагочестив Константин, след когото хулители на Христа са били Юлиан и Валент.
Звярът, който видях, приличаше на леопард; нозете му бяха като на мечка, а устата му - като уста на лъв (ст.2).
Леопардът е царството на елините, мечката - на персите; лъвовете - Вавилонското, над които ще властва антихриста, който ще дойде като римски цар, разрушавайки властта им, когато види глинените палци на краката им (Дан. 2: 42), с което се означава слабото и лесно разрушимо разцепление на едно царство на десет.
И даде му змеят силата си, и престола си, и голяма власт.
Сатаната, този змей на мисълта, дава на антихриста всякаква власт за знамения и лъжливи чудеса за погубване на съмняващите се.
И видях, че една от главите му като да бе смъртно ранена, но тая му смъртна рана заздравя (Откр. 13:3).
А смъртно ранената глава означава, че някой от началниците му ще бъде умъртвен и с помощта на магия, направена от антихриста, измамно ще бъде представен за възкръснал, както е сторил Симон влъхвата и е бил уличен от апостол Петър, или това, че Римското царство ще загине от разцеплението, но, получавайки единовластие от антихриста, ще се окаже изцелено.
Тогава се почуди цялата земя и тръгна подир звяра; и се поклониха на змея, който бе дал власт на звяра, поклониха се и на звяра, казвайки: кой прилича на тоя звяр, и кой може да воюва с него (Откр. 13:3, 4).
Тогава се почуди цялата земя. Чудото у антихриста ще бъде отдадено на действащия в него дявол. Защото заради него ще се поклонят на змея: чрез него той ще стане за заслепените очи на разума и възкресител на мъртвите, и чудотворец.
Нему се дадоха уста, които говореха големи думи и богохулства; даде му се и власт да воюва четирийсет и два месеца. Тогава отвори уста за хула против Бога, за да похули името Му, жилището Му и ония, които живеят на небето (Откр. 13:5, 6).
Четирийсет и двата месеца показват, че, по Божие допущение, той три години и половина ще има власт да хули Бога и да озлобява светиите. А Божието жилище всъщност е съществуването на Бога-Слово в плът, тоест въплъщението и пребиваването Му в светиите, против които ще се обърне той с хули, също както и към светите ангели.
И даде му се да воюва против светиите и да ги победи; даде му се власт над всяко коляно, език и народ. И му се поклониха всички жители земни, чиито имена не са написани в книгата на живота при Агнеца, заклан от създание мира (Откр. 13:7 и 8).
И даде му се власт над всяко коляно и език. Казано е, че ще се възползва от властта над всяко коляно и език. Впрочем, той ще властва само над тези, чиито имена не са написани в книгата на живота.
И видях друг звяр да излиза от земята; той имаше два рога като на агне и говореше като змей (Откр. 13:11).
Едни казват, че този звяр е антихриста, на други им се е струвало, че това е сатаната, а двата му рога обозначават антихриста и лъжепророка. Понеже се съгласяват, че и лъжепророкът ще дойде лично, със собственото си лице, то ние не считаме за неуместно да приемем, че змея е сатаната, звяра, който излиза от морето е антихриста, а този, съгласно мнението на блажения Ириней (Против ересите кн. 5, гл. 18:2), е лъжепророкът.
И излиза той от земята, тоест от земния живот, и има рога, като на агне, защото под овчата кожа се крие истински кръвожаден вълк и защото в началото ще има благочестив вид. За което Ириней казва буквално така: “За оръженосеца, когото нарича и лъжепророк, казва, че е говорил като змей. Нему, е казано, е дадена власт за знамения и чудеса, за да може, предшествайки антихриста, да му проправя пътя към гибелта. А заздравяването на раната на звяра, казва, очевидно е наскоро станалото обединение на разделеното царство, или възстановеното от антихриста за кратко време разрушено господство на сатаната, или пък мнимото възкресяване на някой от умрелите, които са му близки. Казано е, че говори като змей, защото и ще върши и ще говори това, което е присъщо на виновника за злото - дявола.”
И с всичката власт на първия звяр той действуваше пред него и караше цялата земя и жителите й да се поклонят на първия звяр, чиято смъртна рана бе заздравяла; и вършеше големи личби, та дори и огън сваляше от небето на земята пред човеците (ст. 12 и 13).
Предтечата на отстъпника антихрист ще върши всичко с помощта на магии, за да прелъсти хората така, че те да приемат антихриста за Бог, като получил свидетелство от извършителя на такива чудеса и несъмнено прославил се, подобно на това, както Кръстителят е водил вярващи при Спасителя, защото и лъжата, за да прелъсти хората, трябва да прилича на истина. Затова не е удивително, че прелъстените ще видят с очите си огън да пада от небето, защото знаем и от историята на Иов, че, по Божие допущение и по действие на сатаната, е паднал огън от небето и е изгорил стадата му (Иов. 1:16).
И лъстеше жителите земни с личбите, що му бяха дадени да върши пред звяра (ст. 14).
Прелъстява тези, чието сърце пребивава постоянно на земята, защото придобилите жилище на небесата няма да се прелъстят от чувство, - толкова дълбоко са убедени те в предсказания за неговото пришествие.
Като думаше на жителите земни да направят един образ на звяра, който има рана от меч и остана жив. И даде му се да вложи дух в зверовия образ, та зверовият образ дори да проговори и подействува тъй, че да бъдат убити ония, които не биха се поклонили на зверовия образ. И той ще направи, щото на всички - малки и големи, богати и сиромаси, свободни и роби - да се даде белег на дясната им ръка или на челата им, та никой да не може нито да купува, нито да продава, освен оня, който има тоя белег, или името на звяра, или числото на името му (13:14-17).
Та зверовият образ дори да проговори. Разказват, че демоните често говорели чрез вълшебство посредством изображения и статуи, дървета и води, чрез статуята на Аполон и други, може би и чрез мъртви тела, както когато Симон-влъхвата показал, в присъствието на великия Петър, на римляните мъртвец, който се движи и апостолът разобличил лъжата, показвайки, как се връщат към живот мъртвите, чрез тези, които е възкресил сам. Затова няма нищо удивително, че и оръженосецът на антихриста, действайки чрез демоните, ще направи образ на звяра и чрез измама ще покаже, че той говори, и ще нареди тъй, че да бъдат убивани всички, които не му се поклонят. Той ще се постарае да бъде наложен на всички печата с пагубното име на отстъпника; част на дясната ръка, за да се пресече вършенето на добри и праведни дела, и част на челото, за да се научат прелъстените да бъдат дръзновени в прелестта и мрака. Но това няма да бъде прието от тези, които са запечатали лицата си с божествена светлина. Печатът на звяра ще се разпространява навсякъде, дори и в покупко-продажбата, за да стане така, че тези, които не го приемат, да бъдат постигнати от насилствена смърт поради недостиг на необходимото. Който се поклони на звяра и на образа му, и получи белег на челото си или на ръката си, той ще пие от виното на яростта Божия, вино неразводнено, налято в чашата на гнева Му, и ще бъде измъчен с огън и жупел пред светите Ангели и пред Агнеца (Откр. 14:9-10).
Ако някой се покори на звероподобния антихрист и участва в незаконния му живот, както и който го изобразява, или с дума или дело го провъзгласи за бог (защото това може да значи печатът, наложен на челото и ръката), той ще пие заедно с него чашата на наказанията, неразводнена и неразредена с щедрост, по волята на съда; а разредена с различни наказания, поради многото видове и многообразието на своеволното зло. Справедливо се нарича наказание виното на яростта, което е последствие от опияняващото вино на безчестието, защото кой с каквото греши, с това се и наказва.
Петият Ангел изля чашата си върху престола на звяра; и царството на тоя се помрачи, и човеците прехапваха езика си от болка и похулиха Небесния Бог поради болките и раните си, ала се не разкаяха за делата си (Откр. 16:10-11).
Това, че чашата е излята върху престола на звяра означава, че този гняв ще застигне царството на антихриста, и то ще се окаже помрачено, без да получава озарение от Слънцето на правдата. А прехапването на езика показва извънредната сила на болката, която ще изпитват прелъстените от него, бидейки наказани с изпратените от Бога рани за да могат, разбирайки, че прославяния от тях за бог е измамник, да се отърсят от прелестта. Но и тогава те няма да се покаят, а ще започнат да хулят. А ако тези с раните започнат да хулят, то същото ще изтърпят и тези, които след това ще бъдат поразени от едра градушка, колкото талант тежка (16:21).
Звярът биде хванат, а с него заедно и лъжепророкът, който бе вършил личби пред него, та заблуди ония, които бяха приели белега на звяра и се кланяха на образа му (19:20).
Защото те, заедно с покорилите им се царе и началници, са се противили на Христа Спасител, и бидейки победени и двамата, и антихристът и лъжепророкът, който с поличби и чудеса е предразполагал към приемането на измамника, са били застигнати от Божия гняв.
И двамата бидоха живи хвърлени в огненото езеро със запален жупел. Може би тези няма да умрат от обикновена смърт, но, умъртвени за миг, ще бъдат осъдени на втора смърт в огненото езеро, както е казал апостолът, че някои няма да умрат, а всички ще се променят, и разбира се, ще отидат на съд, а тези двамата, като нечестивци и противници на Бога, ще идат не на съд, а на осъждане. Ако на някои това не им се струва така, защото апостолът е казал, че антихриста ще бъде убит по Божия заповед, а и някой от учителите е казал, че и след като антихриста бъде убит някои ще останат живи, то ние казваме, че тези, които останат живи ще бъдат облажавани от Даниил, а онези двамата, след като Бог унищожи царството им, ще бъдат хвърлени с нетленните си тела в геената огнена, и това, според Божествената повеля на Христа, ще бъде за тях смъртта и убийството им.
Няма коментари:
Публикуване на коментар