понеделник, 25 юли 2011 г.

Св. Макарий Египетски - Беседа

          За славата на християните, с която при възкресението ще се сподобят телата им, просветени заедно с техните души
                                                           34
           Както телесните очи виждат всичко ясно, така и на душите на светиите са явни и видими онези красоти на Божеството, с което са съразтворени и за които размишляват християните.  Но от телесните очи е скрита славата, откриваща се ясно във вярващата душа, която е умъртвена от греха и която Господ възкресява, както възкресява мъртвите тела, като й приготвя ново небе, нова земя и слънце на правдата и й подава всичко от Своето Божество.
Има истински свят и земя на живите, и плодоносна лоза, и хляб на живота, и жива вода, както е писано: "вярвам, че ще видя Господнята благост в земята на живите" (Пс. 26:13) и още: "за вас, които благоговеете пред името Ми, ще изгрее Слънцето на правдата, и изцеление ще има в лъчите Му" (Мал. 4:2).  И Гспод е казал: "Аз съм истинската лоза" (Иоан. 15:1); и още: "Аз съм хлябът на живота" (Иоан. 6:35); и: "който пие от водата, която Аз ще му дам, той вовеки няма да ожаднее; но водата, която му дам, ще стане в него извор с вода, която тече в живот вечен" (Иоан. 4:14).
          2. Цялото Господне пришествие било за човека, лежащ мъртъв в гроба на тъмницата, греха, нечистия дух и лукавите сили, та Господ и сега, в този век да възкреси и оживотвори човека, да го очисти от всяка чернота, да го просветли със Своята светлина и да го облече в Своите небесни ризи на Божеството.  При възкресението на телата на онези, чиито души предварително са възкръснали и са се прославили, ще се прославят и телата, и ще се просветят с душата, още сега просветена и прославена; защото Господ за тях е дом, скиния и град.  Те ще се облекат в неръкотворно, небесно жилище, в славата на Божествената светлина, защото са станали чеда на светлината.  Няма да гледат един другиго с лукаво око, защото лукавството е отнето; "няма там мъжки пол, ни женски, няма роб, ни свободник" (Гал. 3:28); защото всички се претворяват в Божествено естество, като стават благи, богове и чеда Божии.  Там честно брат на сестра ще подаде мир; защото всички са едно в Христа и всички се успокояват в една светлина.  Ще бъдат внимателни един към друг и докато слушат един другиго, тозчас ще се озарят от истината, от истинното съзерцание на неизречената светлина.
          3. Така ще се видят един друг в много образи и в много и различни Божествени слави, и всеки ще се изуми и ще се възрадва  с неизречима радост, гледайки славата на другия.  Виждаш ли колко неизразими и непостижими са славите Божии, защото те са неизречена светлина, вечни тайнства, неизброими блага.  И както във видимия свят никой не може да изброи различните растения, семена и цветя на земята и никой не е в състояние да измери или да познае цялото земно богатство; както никой не може да обхване с ума си всички живи същества в морето или техния брой, породи или разлики, количеството на морската вода или пространството на морето; както е невъзможно да се познае броя на птиците във въздуха или техните породи и разнообразие; както е невъзможно да се проумее големината на небето, положението но звездите или техния ход; така невъзможно е да се изрази или опише неизразимото, безпределно и непостижимо богатство на християните.  Защото, ако творението е така необятно и непостижимо за хората, колко по-непостижим е Онзи, който го е сътворил?  Затова човек трябва да се радва и да се весели, че за християните е приготвено такова богатство и наследство, което никой не е в състояние да изрази, нито да опише.  Трябва да пристъпваме към християнския подвиг с цялото си старание и смиреномъдрие и да приемем това богатство, защото наследство и дела на християните е самият Бог.  Защото е речено: "Господ е дял от моето носледие и моята чаша" (Пс. 15:5).  Во веки слава на Този, Който дава самия Себе Си и довежда светото Си естество в единение с християнските души!
                                                          Амин.  

Няма коментари:

Публикуване на коментар