вторник, 4 февруари 2014 г.

Бог върши чудеса в своите светии

  св. Макарий Египетски
                                                              50
          Кой заключи небесните врати? Илия или Бог, Който беше в него и Който заповяда дъжда? Мисля, че Владетелят на небето тогава Сам седна на престол в душата на Илия, и Божието слово чрез Илииния език запрети на дъжда да слиза на земята; а когато той отново каза дума, се отвориха небесните врати и падна дъжд. Както и Мойсей хвърли жезъла - и той се превърна в змия; и отново каза дума - тя се превърна в жезъл. Той взе пепелта от пещта, разпръсна я - и излязоха гнойни струпеи.
Заповяда - и се явиха мухи и жаби. Но можеше ли човешкото естество да извърши това? Заповяда Мойсей на морето - и то се раздели; заповяда на реката - и тя се превърна в кръв. Явно е, че небесната сила обитаваше в ума на Мойсей и чрез него извършваше всички тези знамения.

2.  Как Давид можа без оръжие да влезе в борба с такъв исполин? И когато той хвърли камък срещу другоплеменника, чрез Давидовата ръка сама Божията ръка насочи камъка и сама Божията сила, като победи, порази врага; защото това не можеше да извърши Давид, немощния телом. Когато приближи Иерихон, Иисус Навин седем дни обсаждаше града и нищо не можа да направи със собствената си сила; но когато Бог заповяда, стените сами паднаха. И когато той влизаше в обетованата земя, Господ му каза: върви на война. Но Иисус отговори: жив е Господ, няма да тръгна без Тебе. И кой заповяда на слънцето да стои още два часа по време на битката? Единствено неговото естество или обитаващата в него сила? И Мойсей, когато се сражаваше с Амалик, веднага щом издигнеше ръце нагоре към Бога, настъпваше над Амалик; а когато отпускаше ръцете си, Амалик надделяваше.

3.  И ти, като слушаш това, не давай на своя ум да отива на далече. Но понеже това бе образ и сянка на действителните предмети; приложи го към себе си. Когато и ти издигнеш дланите на своя ум и помислите си към небето и пожелаеш да се прилепиш към Господа, тогава сатаната ще бъде повален от твоите помисли. И когато стените на Иерихон бяха разрушени от Божията сила; ; така и сега стените на порока, които преграждат пътя на твоя ум, сатанинските градове и твоите врагове, ще бъдат изтребени от нея. Така и в сянката на закона Божията сила непрестанно пребиваваше в праведниците, като вършеше явни за всички чудеса, и вътре в тях обитаваше Божията благодат. Духът действаше също така в пророците, и служеше в техните души за това, те да пророчестват и да предвещават, а когато се явяваше потребност, да възвестяват на света великите дела. Защото не всякога възвестяваха пророците, а само когато искаше това пребиваващият в тях Дух; впрочем силата всякога пребиваваше в тях.

4.  Но ако дори и в сянката на закона Светият Дух се изливаше в такава мяра, то колко повече Той се дава в Новия Завет, след Кръста, след Христовото пришествие, когато се извърши и изливането на Духа и упоението от Него.  Защото е казано:  ще излея от Моя Дух върху всяка плът (Иоил. 2:28). А това означава същото като онова, което Сам Господ каза:  Аз съм с вас... до свършека на света (Мат. 28:20).  Защото всеки... който търси, намира (Лук. 11:10).  И както е казано:  ако вие, бидейки лукави, умеете да давате добри деяния на чедата си, колко повече Отец Небесний ще даде Дух Светий на ония, които Му искат? (Лук. 11:13), - както казва апостолът, със сила... и с голяма увереност (1Сол. 1:5). Ето това се придобива според мярата, с труд, с голямо усилие, с търпение и с любов към Него, когато вече, както е казано, чувствата на душата са обучени да различават добро и зло (Евр. 5:14), тоест да различават коварствата, злите намерения, различните нападения и капани на злобата, а също така - и в различаването на разнообразните дарования и различните начини на подпомагане, благодарение на действието и силата на Духа. Защото, който осъзнава греховния струпей в себе си, , оскверняващ чрез страстите вътрешния човек, но не осъзнава в себе си помощта от Светия Дух на истината, Който укрепява неговата немощ и обновява душата със сърдечното веселие, той си остава без способността да различава, понеже няма познание за многообразното домостроителство на Божията благодат и на Божия мир. А от друга страна, и онзи, на когото Господ помага, и който има вече духовно веселие и небесните дарования, ако помисли, че вече е изцяло свободен от греха, мами себе си, като се поддава на заблудата, не различава тънкостта на порока и не разбира, че израстването от младенческа възраст и усъвършенстването в Христа става постепенно;  защото помощта, подавана от Светия и Божествен Дух, заедно с това възраства и преуспява и вярата,  и всички опори на лукавите помисли започват постепенно да се приближават към своето пълно унищожение.

5.  Затова всеки от нас трябва да навлезе в изследването на това, дали е намерил съкровището в този глинен съсъд, облякъл ли се е в порфирата на Духа, видял ли е Царя и упокоил ли се е, като е станал близък на Него, или още служи в най-външните жилища? Защото душата има много членове и дълбината й е неизследима, и привнесеният в нея грях е овладял вече всичките й членове и пасбищата на сърцето. После, когато човек потърси благодатта, тя идва при него и овладява може би две части на душата. А неопитният, утешаван от благодатта, мисли, че като е дошла, тя е овладяла всичките части и че грехът е изкоренен. Но по-голямата част от душата е във властта на греха, а само една част е под благодатта. И човек се измамва, и сам не знае това.

6.  Като имаме много да пишем за това на искрената ваша любов, с немногото написано тук даваме повод на вас, които сте мъдри и разсъдливи мъже, повод, като се заемете с действие и с изследване на силата на словата да станете и още по-разсъдливи и мъдри в Господа и да възраснете в простотата на сърцето чрез Неговата благодат и сила на истината, и като се заловите без всякаква опасност за своето спасение и се избавите от всяко любопитство и от всички коварства на противника, да се сподобите да се окажете без препънка и без осъждане в деня на съда на нашия Господ Иисус Христос. Негова е славата и силата, заедно с Отца и животворящия Негов Дух, и сега и всякога и в безконечните векове! Амин.

Няма коментари:

Публикуване на коментар