събота, 17 ноември 2012 г.

За враждата и борбата между падналото естество и евангелските заповеди


   св. Игнатии Брянчанинов

          Ако се отречеш и постоянно се отричаш от собствените си разбирания, от собствената си воля, от собствената си правда, или, което е същото, от разума, волята и правдата на падналото естество, за да насадиш в себе си Божия разум, Божията воля и Божията правда, преподадени ни в Светото Евангелие от Самия Бог, то падналото естество ще надигне в теб люта борба против Евангелието, против Бога(1).
На падналото естество ще дойдат на помощ падналите духове. Не падай в униние от това:  с твърдост в борбата докажи сериозността и твърдостта на твоето разположение. Повален, ставай; измамен и обезоръжен, отново се въоръжавай; победен, отново се устремявай към сражението.
          За теб във висша степен е полезно да видиш в самия себе си както своето собствено падение, така и падението на цялото човечество! За тебе е крайно необходимо да познаеш и изучиш това падение в собствените си сърдечни и мислени опити; за теб е крайно необходимо да видиш немощта  на твоя разум, немощта на твоята воля!(2) В него зрител е умът. Виждането се дава от благодатта, насадена в нас чрез кръщението: по действие на благодатта умът се освобождава от слепотата, и той започва на попрището на своя подвиг ясно да вижда това, което досега не е виждал, намирайки се извън това поприще; той познава съществуването на това, за което изобщо не е подозирал, че съществува.
          С духовното виждане на човешкото падение е свързано друго духовно виждане - това на падналите духове. То също е духовно виждане - дар на благодатта (Пс. 18:12 - слав.). В него зрител е умът, стремейки се от извършването на заповедите към най-внимателното им изпълнение, започва постепенно да вижда падналите духове в принасяните от тях помисли и усещания, да вижда горчивото общуване на хората с падналите духове, подчинението на човека на падналите духове, козните и действията на духовете за погубване на хората.
          В духовните видения няма нищо чувствено: те се дават при внимателно изпълнение на евангелските заповеди и борба с греховните помисли и усещания.. Човекът, непознал тези видения от опит, не може да има никаква представа за тях, той дори не знае,че те съществуват(3).
          Войната и борбата на Христовия подвижник със своето падение и с падналите духове Светият Дух превъзходно е изобразил в Псалтира. Монасите от първите времена изучавали Псалтира наизуст, и в словата на Духа обличали своите молитви за извличането им от рова на страстите, за избавянето от челюстите на врага дявол.

1. Преподобни Макарий Велики. Беседа 21.
2. Свети Исаак Сирин, Слово 61.
3. Свещеномъченик Петър Дамаскин. Книга 1. За осемте умни видения. Добротолюбие, ч. 3. Лествица, Слово 27, гл. 26.

Няма коментари:

Публикуване на коментар